Educator

Op deze pagina kunt u meer informatie vinden over mijn workshops voor de stages. 

Stage Okan "beestig"

Moodboard voor de workshop: Een vis in de woestijn? 

Dit moodboard is ontwikkeld voor mijn workshop dat gaat over foute habitat van dieren door middel van de collagetechniek. De workshop wordt uitgevoerd bij een OKAN klas. 

Het doelgroep van de workshop waren anderstalige leerlingen met veel niveau verschillen. Daarom maakte ik gebruik van korte, duidelijke instructies, visuele ondersteuning en veel herhaling. De workshop was opgebouwd rond de bouwstenen beweging en drama, waarbij de leerlingen op verschillende manieren werden uitgedaagd om actief deel te nemen. 

Dans-prestatie

Voor de dans opdracht moesten we een kunstwerk kiezen. Ik koos voor het kunstwerk composition viii by Wassily Kandinsky. 

Kandinsky had een bijzondere aandoening genaamd synesthesie. Hierbij kon hij kleuren en vormen zien wanneer hij muziek luistert. Mijn opdrachten speelden hier verder op in. We gingen zijn beelden vertalen naar bewegingen, waarbij we probeerden de emotie en dynamiek van zijn kunstwerken voelbaar te maken in dans of beweging. 

OPWARMER: Net als Kandinsky gaan wij op onderzoek: hoe bewegen kleuren en vormen? We bewegen kriskras door elkaar heen, zodat niemand centraal staat en het laagdrempelig aanvoelt. Wanneer ik in mijn handen klap, staan we stil en zeg ik luidop een kleur of vorm. Vervolgens bewegen we opnieuw door de ruimte, maar nu geïnspireerd op die kleur of vorm. Zo onderzoeken we samen hoe deze visuele elementen kunnen worden vertaald naar beweging.

HOOFDOPDRACHT: De leerlingen vormen duo's. Elk groepje krijgt een puzzelstukje uit een schilderij van Kandinsky, waarop één specifieke vorm te zien is. Samen onderzoeken ze hoe deze vorm zou kunnen bewegen. Zodra elk groepje een beweging heeft gevonden, gebruiken we het schilderij als plattegrond van het klaslokaal. De groepjes zoeken hun plek in de ruimte, overeenkomend met de locatie van hun puzzelstukje in het schilderij.

Wanneer iedereen klaarstaat, zet ik de muziek aan: een compositie van Arnold Schönberg, de inspiratiebron van Kandinsky. We bewegen nu 'door het schilderij'. Eén groepje begint en voert hun beweging uit richting het volgende groepje. Bij aanraking blijft het eerste groepje stilstaan, en beweegt het tweede groepje in hun beweging richting het derde groepje. Zo gaat het verder, totdat we met de hele klas het schilderij tot leven hebben gebracht, op muziek.

Transfer tussen het beeld en beweging

Ik maakte de link tussen beeld en beweging door te kijken zoals Kandinsky dat deed. Hij dacht dat vormen en kleuren gevoelens konden oproepen en zelfs geluiden konden voorstellen. We deden hetzelfde: we keken naar een vorm en vroegen ons af hoe die zou bewegen. Is de vorm scherp of rond? Rustig of druk? Zo kwamen we samen tot bewegingen die pasten bij de vormen, net zoals Kandinsky beeld en muziek met elkaar verbond. 

Variatie

De leerlingen vonden de opdracht erg vernieuwend – iets wat ze zelf nog nooit eerder hadden gedaan. Om de opdracht nog uitgebreider te maken, zouden we bijvoorbeeld de choreografie in omgekeerde volgorde kunnen herhalen, zodat iedereen weer op zijn of haar originele plek eindigt.

Een andere mogelijkheid is om de bewegingen te combineren met klanken of woorden die passen bij de vorm of kleur, zodat we ook auditief werken.

Tot slot kunnen de leerlingen hun puzzelstukje op een andere plek leggen om nieuwe 'composities' te maken met hun vormen, zo veranderd de volgorde en hebben we een nieuwe choreografie.


Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen
 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin